Önceleri -doğuştan
geldiğine inanılan- belli bir zekâ ile doğup yaşamını
onunla sürdürme görüşü hakimken günümüzde, insan Zekâsının sınırları “neyin
mümkün olabileceği” hakkındaki inançlarımızla ilgilidir. Hemen hemen her yaş ve
yetenek düzeyindeki bireyin zihinsel fonksiyonları geliştirilebilmektedir.
Aslında farkında olmaksızın kullandığımız Zekâmızın düzeyini, biliş ve algılama
yeteneklerimizin nasıl harekete geçirileceğini keşfederek geliştirmeyi
öğrenebiliriz.
Bir problemle
karşılaşıldığında Zekâmız, değişik problem çözme yolları arar ve bu sırada
bütünleşik bir uyum içerisinde çalışır, sonuç olarak da bizi doğal sonuca yada
başka bir deyişle bizi problemin çözümüne ulaştırır. Dünyanın her yerinde
insan, bu yolları nasıl kendi kendine bilmekte, öğrenmekte ve
anlayabilmektedir? İşte bu soru, araştırmacıları insan Zekâsının doğasını,
gizil yönlerini ve sınırlarını araştırmaya yöneltmiştir.
“Çoklu Zekâ Kuramı”
Harvard Üniversitesi bilişsel araştırma projesi “Proje 0”ın müdürü Dr. Harward
Gardner’ın çalıştığı bir araştırmanın sonucudur. Gardner, normal ve yetenekli
çocukların bilişsel potansiyellerinin gelişimini ve beyindeki hasarlardan doğan
Zekâ bozukluklarını incelemiştir. Araştırma Boston Üniversitesi Tıp Fakültesi
ile Boston Emekliler İdaresi Tıp Merkezi’nde yapılmıştır.
Öte yandan yaşamlarında
karşılaştıkları problemleri çözebilen ve kültürümüzde değer verilen ürünler
ortaya koyabilen insanları “zeki” olarak nitelendiririz. Beyin/düşünce sistemi
yaklaşımlarına göre ara verilen, değişik kapsamlı yollar bulma çalışmaları, Zekânın
çoklu bir olgu olduğunun keşfi ve Zekâ hakkına önceden bilinenlerle birlikte
çoklu Zekâ araştırmalarını başlattı. Gardner’ın araştırması -bizim gerçeği
öğrenmemizi ve bilmemizi sağlayan- yedi tür Zekâ ortaya çıkarmıştır ve Gardner
daha başka türlerin de olduğuna inanmaktadır.
Uzmanlar, okulların zekâg östergesi olarak sadece sözel ve matematik
yetenekleri dikkate almasının yanlış olduğu görüşünde. Zekâ tipine güre
eğitimGardner zekâyı; dilsel zekâ, görsel zekâ, matematik zekâsı, harekete dayalı(bedensel) zekâ, müzik zekâsı, kişiler
arası (sosyal) zekâ ve kişinin kendine , dönük zekâsı olarak 7 kategoriye ayırıyor. Bu ayırıma göre, zekâ tipi ne olursa olsun her çocuğun kuvvetli ve zayıf olduğu yanları bulunuyor. Bu da zekâ tiplerinden sadece bir ya da ikisini kul
lanan okul ve eğitimcinin bunların dışında kalan çocukların kendi yetenekli yanlarını geliştirmesine engel olacağı anlamına geliyor. Çocuğunun zekâsını sadece matematiksel ya da sözel yetenekleri ile değerlendiren veliler, bunla
rından birini ya da ikisini dikkate aldıklarında, çocuğunun daha güçlü yönlerinin olup olmadığını bilmeden, onun
hayatını etkileyebilecek yanlış kararlar alabiliyorlar...
Her çocuk az bucuk dahidirTek tip zekâya hitap etmenin çocukları bir kalıp içine sokmaya çalışmak olduğunu söyleyen pedagog İsa Halis, toplum için yetişecek pek çok dahiye böylece engel olunduğunu vurguluyor. Halis şöyle diyor: "Dabi demek, halen pek çok okulda uygulanan ve önem verilen, sadece matematik ve dilde yetenekli olmak değildir. Çocuklar müzikte, bedenleriyle, sosyal yönleri, kendilerine dönük zekâ ve görsel olarak da zeki ve yeteneklidirler
Onlara bu yeteneklerim gösterme, geliştirme ve başarılı olma şansı verilmelidir. Tanımları ve karakteristik özellikleri belirtilen zekâ tiplerine baktığımızda hepsinin birbirinden farklı olduğunu görürüz. Herkesin birbirinden farklı algılama ve anlama, olaylara birbirinden farklı yaklaşım ve problem çözme yetenekleri ve tarzları vardır. Herkesin öğrenme şekilleri de birbirlerinden farklıdır."
Uzmanlara göre okullarda eğitimcilerin, sosyal hayatta ise ebeveynlerin çocukların farklı yönlerini ortaya çıkarmak, onları yetenekleri doğrultusunda yönlendirmek İçin zekâ türlerini ve özelliklerini iyi bilmeleri gerekiyor. Aynı yaklaşım yetişkinler için de geçerli aslında. Yetişkinlerin de zekâ kapasitelerini ve varolan yeteneklerini geliştirmek, hangi l ur zekâya sahip olduklarını bilerek hayatlarını şekillendirmek için zekâ türlerini ve geliştirme yöntemlerini iyi bilmesi gerekiyor.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder